بازی طالبان با نام داعش خراسان؛ «فتنه‌گران از پاکستان به افغانستان می‌آیند»

طالبان یک روز پس از سخنان وزیر دفاع پاکستان در مورد حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان، در اطلاعیه‌ای، ادعا کردند پایگاه اصلی داعش خراسان در بلوچستان پاکستان است

ارگ شاهی در کابل، محل کار نخست‌وزیر طالبان‌ــ ARG_1880/X

پس از آنکه مقام‌های دولت پاکستان طالبان افغانستان را به پناه دادن به گروه‌های تروریستی متهم کردند، سخنگوی رژیم طالبان روز دوشنبه نهم مهر (۳۰ سپتامبر) در اطلاعیه‌ای، ادعا کرد که یک واحد ویژه اداره استخبارات طالبان شماری از اعضای ارشد داعش خراسان را بازداشت کرده است که از ناحیه مستونگ ایالت بلوچستان پاکستان وارد افغانستان شده بودند.

در این اطلاعیه ادعا شده که افراد بازداشت‌شده از حلقه طراحان حمله مرگبار ۱۲ شهریور به کارمندان دادستانی کل رژیم طالبان‌اند و در طراحی حمله به گردشگران اروپایی در استان بامیان افغانستان نیز نقش داشتند.

در حمله یک مهاجم انتحاری طالبان به کارمندان دادستانی کل این رژیم که ۱۲ شهریور رخ داد، دست‌کم ۱۵ نفر کشته و شماری دیگر زخمی شدند. ۲۸ اردیبهشت هم یک مهاجم دیگر گروهی از گردشگران اروپایی را در مرکز بامیان هدف قرار داد. در آن حمله، سه شهروند اسپانیا و یک شهروند افغانستان کشته و چهار نفر دیگر زخمی شدند. مسئولیت هر دو حمله را داعش خراسان به عهده گرفت و تهدید کرد که به اهداف بیشتری حمله می‌کند.

در اطلاعیه سخنگوی طالبان که ادعای بازداشت عناصر کلیدی داعش در آن مطرح شده، به نام هیچ یک از افراد اشاره نشده و در آن آمده است: «از مخفی‌گاه طراح و تنظیم‌کننده این حملات، یک تبعه تاجیکستان هم دستگیر شد که قصد داشت حمله انتحاری انجام دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی طالبان ادعا کرد که در نتیجه تحقیق از افراد بازداشت‌شده، «مشخص شد که حمله‌کنندگان به کارمندان دادستانی کل از یک پایگاه آموزشی شاخه داعش خراسان در مستونگ بلوچستان به افغانستان آمده بودند».

بر اساس اطلاعیه سخنگوی رژیم طالبان، در چند عملیات دیگر واحد ویژه اداره استخبارات این گروه در کابل و فاریاب، چندین عضو دیگر داعش خراسان نیز که به‌تازگی از ناحیه مستونگ ایالت بلوچستان پاکستان به افغانستان آمده بودند، دستگیر شده‌اند.

این اطلاعیه می‌افزاید: «پس از مهار و از بین رفتن داعش در امارت اسلامی»، رهبران و اعضای باقی‌مانده شاخه خراسان به کمک بعضی سازمان‌های استخباراتی به بلوچستان و خیبرپختون‌خوا منتقل شدند و آنجا مراکز آموزشی در اختیار دارند.

سخنگوی طالبان ادعا کرد:  «داعش خراسان از این مراکز جدید هم به افغانستان و هم به دیگر کشورها حمله می‌کند و در بلوچستان و خیبر پختونخوا هم علمای دینی و اعضای گروه‌های دینی، مذهبی و سیاسی را هدف قرار می‌دهد.»

سخنگوی طالبان بدون نام بردن از دولت پاکستان گفت: «برخی از طرف‌ها، از آنان [داعش خراسان] برای اهداف شومشان استفاده می‌کنند.»

هرچند طالبان هنوز در مورد کسانی که به نام اعضای داعش بازداشت شده‌اند، جزئیات یا شواهدی منتشر نکرده‌اند، به نظر می‌رسد اطلاعیه این گروه واکنشی به دیدار خواجه آصف، وزیر دفاع پاکستان، با وزرای خارجه چین، جمهوری اسلامی ایران و روسیه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک است. در این نشست، وزیر دفاع پاکستان و دیگر شرکت‌کنندگان از وجود گروه‌های تروریستی بین‌المللی در منطقه از جمله تحریک طالبان پاکستان، القاعده، داعش خراسان، حزب اسلامی ترکستان شرقی و جنبش آزادی‌بخش بلوچستان ابراز نگرانی کردند.

در گزارش رسانه‌های پاکستانی دادند این نشست پیشرفتی جدید در تلاش‌های پاکستان برای جلب توجه جامعه جهانی به خطر حضور گروه‌های تروریستی در خاک افغانستان توصیف شده است. دولت پاکستان در سه سال گذشته و پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان، بارها درباره فراگیر شدن خطر حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان هشدار داده است. در این مدت، آمار حملات تروریستی مرگبار در داخل پاکستان به صورت بی‌سابقه‌ای افزایش یافت.

بر اساس گزارش‌ نهادهای امنیتی این کشور، بیشتر اعضای گروه‌های شبه‌نظامی فعال در خاک پاکستان به سلاح‌های پیشرفته آمریکایی که در افغانستان رها شدند، مجهز شده‌اند. مسعود خان، سفیر پاکستان در واشینگتن، دو ماه پیش از ایالات متحده خواست به ارتش پاکستان برای مبارزه با تحریک طالبان پاکستان کمک تسلیحاتی کند. او استدلال کرد که اعضای تحریک طالبان پاکستان به سلاح‌های مهم و پیشرفته آمریکایی دسترسی دارند و ارتش پاکستان هم برای سرکوب این گروه باید به سلاح‌های مشابه مجهز شود.

پس از آن، یک واحد از نیروهای ارتش ایالات متحده رزمایش مشترک دو هفته‌ای با ارتش پاکستان در خیبرپختون‌خوا برگزار کرد. در اعلامیه ارتش پاکستان آمده است که نیروهای آمریکایی تجاربشان را از جنگ با گروه‌های شورشی با نیروهای پاکستانی به اشتراک گذاشتند.

بیشتر از جهان